Lojalitet er et positivt ladet begrep som mange setter høyt, særlig innenfor mer ideo­logiske eller mellommenneskelige sammenhenger. Innenfor idrettsbevegelsen, derimot, er ikke lojaliteten like fremtredende - noe som bred erfaring har vist.

Et typisk eksempel i den senere tid, er idrettslaget Manglerud Star, som gjerne ville reklamere for spill på internert. Det ville utvilsomt gitt en del penger "til et godt formål" (klubben), og da var det jo ikke så nøye at Norsk Tipping har gitt en mengde millioner kroner til klubbens idrettsanlegg. Om noen skulle være uvitende om det, så finansierer spillemidlene gjennom Norsk Tipping det meste av den brede idretten her til lands.

Men dette skal ikke dreie seg om et idrettslag lokalt i Oslo, det skal dreie seg om at det i lengre tid har vært krefter innenfor vårt forbund som har kritisert forbundets ledelse for ikke å ha klart å skaffe sponsorinntekter, og at kanskje de fleste i alle fall syntes det hadde vært fint om man hadde klart det.

Nå har man klart det (gjennom den såkalte FFA-avtalen, som i alle fall de som møtte på Tinget har hørt nærmere om), men vi regner jo også med at alle skjønner at en sponsor­avtale har minst to sider. Det er ikke mange - om noen - sponsorer som bare hiver ut en bøtte med penger uten å forvente noe tilbake.

NBF sitter nå på avtaler som gir ca. kr. 200.000,- i penger og ca. kr. 60.000,- i varer, pr. år i fire år, og foreløpig garantert visning i TV2 Zebra sitt sportsprogram. Men spørsmålet er jo hva vi kan gi tilbake? Og dette spørsmålet er jo særlig interessant når man kommer til et tidspunkt for fornyelse av avtalen; hva er da gjort?

Og her kommer lojaliteten inn i bildet. Hva menes så med dette, og hva forventes?

Vår største sponsor er Frisk Forsikring (som i løpet av kort tid kommer mer på banen, for å si det slik). Her vil det tilbys forsikringsordninger. Det forventes selvsagt ikke at man skal bytte til forsikringer som gir dårligere dekning eller er dyrere enn det man faktisk har, men det forventes at man er villig til å sjekke sine forsikringer og ser om man kan få en bedre løsning (hva dekker egentlig forsikringen, hva koster den, trenger jeg flere forsikringer etc.).

Gjør du den jobben, er du lojal mot idretten din. Og kommer du bra ut av en tilknyting til Frisk Forsikring, så går det også an å tipse vennekretsen og arbeidskamerater om dette. Lojaliteten blir ikke mindre av det, tvert i mot.

Så har du kanskje også registrert at vi er knyttet opp mot en hotellkjede, Thon Hotels. Her har vi fått priser som står seg godt i markedet, fordi hotellene jevnt over er meget bra. Skal du på et bueskytterstevne og trenger overnatting, så går det an å sjekke om det er et Thon-hotell i nærheten. Det går også an å sjekke dette om du er på for­retningsreise eller ferietur også...

Og apropos reiser, så kan vi også få noen kroner ut av et samarbeid om en reiseportal på nettet, Idrettsreiser.no - og i likhet med våre øvrige sponsorater, så kan den også brukes både i privat- og jobbmessig sammenheng, og både av en selv og av vennekretsen.

Så i sin ytterste konsekvens kan vi si at NBF's sponsoravtaler er avhengig av deg som medlem i vårt forbund. Kanskje vi til og med kan strekke det så langt som å si at det faktisk er ditt ansvar…

Derfor er lojaliteten viktig.